Zaznacz stronę

Wizualna ściągawka (brand style guide).
Dlaczego potrzebujesz jej do budowania spójnej marki?
Jak ją zrobić? + Darmowe szablony

lut 2019 | Grafika, Narzędzia, Własna firma

Ruszasz ze swoją marką i uznajesz, że czerń, biel i minimalizm to idealny przepis na spójność. Dwa dni później Canva podsuwa Ci cudowny, kwiatowy motyw z fantazyjnym fontem. Po tygodniu, przeczesując Facebooka trafiasz na baner w krzykliwych kolorach, który wygląda tak atrakcyjnie, że masz ochotę od razu stworzyć podobny. Jak się w tym wszystkim odnaleźć i nie zwariować?

Jakiś czas temu spytałam czytelników o ich największe problemy związane z tworzeniem wizualnych treści. Spora część odpowiedzi dotyczyła spójności, konsekwencji oraz czasu poświęcanego na poszukiwanie inspiracji.

„Używam Canvy i wydaje mi się, że wybieram szablony w podobnym stylu, ale moje grafiki to wielki misz masz. Chciałabym znaleźć swój styl i nie poświęcać tyle czasu na szukanie inspiracji, pomysłów.”

„Nigdy nie jestem zadowolona z efektu końcowego. Wszystko mi sie gryzie ze soba. Nie mam pomysłu na ujednolicenie wyglądu, zdjęć i grafik. Znalezienie własnego stylu, który nie zbrzydnie mi po 5 minutach”

Odpowiedzi w ankiecie dla czytelników

Budowanie spójności wizualnej wymaga podjęcia wielu decyzji i konsekwentnego trzymania się ich. Wydaje się, że to bułka z masłem, ale w świecie, gdzie w każdej minucie natykamy się na nowe pomysły, takie stanowcze podejście jest trudniejsze niż wytrwanie w diecie.

Jest jednak narzędzie, które wiele ułatwia w procesie budowania spójności. Zwykle nazywa się je zapożyczoną zza oceanu nazwą – brand style guide. Można to przetłumaczyć dosłownie jako przewodnik po stylu marki. Ja jednak lubię mniej patetyczne nazwy i nazywam to narzędzie po prostu wizualną ściągawką.

wizualna-sciagawka

Czym jest wizualna ściągawka (brand style guide)?

Mówiąc najprościej: To zbiór najważniejszych wizualnych elementów marki (m.in. kolorów, fontów, logo, alternatywnych wersji logo). Nazywam ją ściągawką właśnie dlatego, że już po jednym spojrzeniu mówi niemal wszystko o estetyce marki.

Bardziej rozbudowane wersje przewodników po stylu nie tylko komunikują wizerunek, ale są również zbiorem wytycznych, sugerujących jak używać elementów identyfikacji wizualnej marki.

wizualna-sciagawka-styl-marki

Dlaczego to takie przydatne?

Problemy związane z poszukiwaniem własnego stylu często są wynikiem unikania podjęcia konkretnych decyzji. Tworzenie takiego przewodnika zmusza, by w końcu to zrobić i co więcej – zapisać na papierze (nawet jeśli to tylko papier cyfrowy).

Druga arcyważna rola to ułatwianie decyzji. W jednym z wpisów o kreatywności cytowałam Austina Kleona, który napisał: “Nic nie paraliżuje tak jak świadomość bezliku możliwości. Myśl, że możesz zrobić wszystko, jest przerażająca”. Tak samo przeraża tworzenie grafik, kiedy nie masz ustalonych swoich ograniczeń, zawartych w wizualnej ściągawce.

Dużo łatwiej jest znaleźć pomysł na komunikat, kiedy do wyboru masz kilka swoich kolorów, zamiast setek tysięcy. Z kolei czas, który poświęcasz na tworzenie magicznie się kurczy, kiedy od razu wiesz, jakich fontów użyjesz lub jakiego rodzaju zdjęć musisz szukać.

Wizualna ściągawka może również wiele ułatwić, kiedy zdecydujesz się na współpracę z grafikiem lub gdy zatrudnisz kogoś do pomocy. Szybkie spojrzenie na dobrze wykonaną wizualną ściągawkę natychmiast wprowadzi w klimat Twojej marki.

Co zawiera wizualna ściągawka (brand style guide)?

Nie ma tu ustalonych reguł. Możesz dodać do brand style guide wszystko, co może pomóc przy tworzeniu spójnego wizerunku marki – nie tylko tego wizualnego (przykłady poniżej). Najpopularniejsze są wersje podstawowe, które w zupełności wystarczą Ci na początku. Szablon do stworzenia takiej ściągawki znajdziesz w tym wpisie.

Duże przedsiębiorstwa tworzą bardziej rozbudowane przewodniki – nazywa się je brand bookami. Często pełnią one rolę księgi znaku, która najprościej mówiąc jest instrukcją obsługi logo dla osób, które będą z niego korzystały. Fajnym przykładem są wytyczne Spotify.

To, co znajdzie się w wizualnej ściągawce Twojej marki zależy tylko od Ciebie. Poniżej znajdziesz kilka podpowiedzi, co możesz w niej umieścić:

  • logo
  • alternatywne wersje logo
  • paleta kolorów
  • fonty
  • wzory
  • ikony
  • styl, klimat fotografii
  • minimalne wymiary logo
  • akceptowane i nieakceptowane użycie logo
  • sposób komunikacji
  • elementy dekoracyjne zdjęć, grafik
  • jednozdaniowy opis firmy
  • inspiracje (zdjęcia, obrazy, wycinki, które przywołują styl, jaki chcemy osiągnąć)
  • tekstury

Jeśli masz jeszcze wybranych kolorów marki i boisz się, że przez to trudno będzie Ci stworzyć wizualną ściągawkę, koniecznie zajrzyj do tego wpisu:

>> Jak znaleźć idealne kolory dla Twojej marki?

Kilka przykładów wypełnienia mojego wzoru:



brand-style-guide-przyklady

Pobierz szablon i stwórz własny przewodnik po stylu

Jeśli masz ochotę stworzyć własną wizualną ściągawkę, przygotowałam darmowy podstawowy szablon do pobrania w dwóch wersjach – bardziej i mniej zaawansowanej.

  • wersja mniej zaawansowana to plik PNG z podziałem na elementy, o których wspominałam. Możesz załadować go w Canvie i samodzielnie dodać poszczególne elementy. Aby stworzyć wizualną ściągawkę w Cavie, wybierz element o nazwie „A4 Document” i dodaj do niego pobrany szablon, korzystając z opcji „Uploads” w lewym menu. Po dodaniu szablonu ściągawki, rozciągnij go do odpowiedniego rozmiaru i dodaj poszczególne elementy.
  • wersja bardziej zaawansowana służy do edycji w Photoshopie lub jego darmowym odpowiedniku – Photopea. Ta wersja zawiera gotowe bloki kolorów, fontów oraz zdjęć, które wystarczy podmienić na własne. Zdjęcia podmienia się przy użyciu obiektów inteligentnych – program przycina je sam.


Mam wizualną ściągawkę. Co dalej?

Zapisz wszystko w jednym pliku (najlepiej PDF) lub wydrukuj, miej zawsze pod ręką i regularnie do niej zaglądaj. Szczególnie, gdy tworzysz treści powiązane z Twoją marką.

A jeśli nadal chodzi Ci po głowie oszczędność czasu poświęcanego na poszukiwanie pomysłów na wygląd treści, zapoznaj się z ideą moich paczek grafik social media.

Mogą Cię zainteresować:

Chcę otrzymywać powiadomienia
Powiadom mnie o
guest

12 komentarzy
najstarszy
najnowszy najwyżej oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Undstory
Undstory
5 lat temu

Chcialam tylko powiedzieć że to jest GENIALNE!

Ania
5 lat temu

Nawet nie wiesz jak długo szukałam takiej ściągawki, dlatego dziękuję!

Agnieszka
5 lat temu

mega! dziękuje! kawał fajnej wiedzy

monika
monika
5 lat temu

Twój blog jest poprostu super, każdy post jest przydatny i mega ciekawy :) dzięki za inspirację ! :)

Radownisia
5 lat temu

O! Inny widok komentarzy :D Ale niesamowicie mi pomogłaś, bo próbuję zrobić taki przewodnik od nie wiem już kiedy, ale nie wiedziałam, co mogę tam umieścić i nareszcie to znalazłam ;)

Ola
Ola
5 lat temu

Jestem z zupełnie innego „świata”, trafiłam tutaj kilka lat temu przypadkiem i zostałam, bo każda treść jaką prezentujesz jest po prostu świetna! Nawet dla osoby takiej jak ja, które nie wykorzystuje tego w praktyce, jest po prostu przyjemnie czytać Twojego bloga.
Powodzenia i gratulacje! Świetne miejsce w sieci!

Anna
5 lat temu

Pięknie to wygląda!!!

katarzyna
katarzyna
5 lat temu

bardzo fajny zbiór rad. zrobiłam to z wielką przejemnością. jestem bardzo zadowolona z efektu. Tylko nie wiem co dalej? Nie mam swojej strony, chciałabym tego użyć w ujednoliceniu instagrama, ale jak?

Vegan
5 lat temu

Ale to jest super,
Dziękuje i pozdrawiam

trackback

[…] Gdy mówimy o identyfikacji wizualnej marki, pod hasłem motyw przewodni kryją się typowe dla danej elementy graficzne, klimat zdjęć i ich kolorystyka, charakter grafik… To właściwie temat na osobny artykuł, ale jeśli już teraz chcesz zgłębić temat, zerknij na bloga Pauliny Szczepańskiej. […]