W teorii wszyscy jesteśmy świadomymi konsumentami. Na poczekaniu potrafimy wymienić minimum trzy marketingowe sztuczki producentów, a mimo to wciąż dajemy się w nie złapać. Są jednak takie zakupowe grzechy, które łatwo sobie wybaczyć (ba, nawet powinno się wybaczać!) i z całą pewnością należy do nich wybieranie produktów w ładnych opakowaniach.
Supermarkety przyzwyczaiły nas do krzykliwych napisów, jaskrawych kolorów i przede wszystkim do pewnego rodzaju powtarzalności na opakowaniach produktów. Często oglądając jakąś nowość na rynku, mam wrażenie, że gdzieś to już widziałam, że chciałabym czegoś innego. Specjaliści od marketingu powielają utarte przez wiele dekad schematy, a okazuje się, że coraz częściej kluczem do zwrócenia uwagi klienta jest pójście inną, niewydeptaną dotąd ścieżką.
Zebrałam dla Was dziesięć przykładów świetnie zaprojektowanych opakowań. Część z nich to tylko koncepty, część jest dostępna na rynku. Myślę, że większość tych projektów jest doskonałym dowodem na to, że zamiast w kierunku „Więcej, mocniej, nowocześniej”, czasem lepiej zwrócić się ku „Inaczej”. Chciałabym oglądać takie opakowania na sklepowych półkach – obym kiedyś tego doczekała. Zdjęcia pochodzą ze strony Packaging of the world.
1) Herbata Pali Tea
To projekt Nguyễn Thế Bảo – studenta z Wietnamu. Teoretycznie nic nadzwyczajnego – pastelowe kolory, pattern, ładna, prosta grafika, a jednak idę o zakład, że na sklepowej półce płeć piękna sięgnęłaby właśnie po tę puszkę. Sama bez wahania jestem w stanie stwierdzić, że bym się skusiła.
2) egg nog
Początkowo wzięłam ten uroczy projekt za świetny pomysł na ożywienie kartonu mleka, okazało się jednak, że to karton egg nog – popularnego w Stanach Zdjednoczonych napoju na bazie jajek. Bardzo podoba mi się zarówno pomysł, jak i wykonanie, co więcej jego autorką jest polska projektantka – Marta Sobczak. Przyznajcie, że milej otwierałoby się lodówkę z taką zawartością.
3) Farba Country Chic
Ten projekt to również dzieło pani Marty (ale mamy zdolnych rodaków, prawda?). Puszki z farbami zawsze kojarzyły mi się z typowo remontowo-budowlanymi opakowaniami, wiecie: słabe logo, tło, kilka haseł krzyczących o wiecznej trwałości i nieskończonej wydajności, a tu takie zaskoczenie. Co prawda nie jest to taka zwykła linia farb – została stworzona z myślą o renowacji mebli i tym podobnych domowych projektach, ale to i tak miła odmiana. Gdybym kupiła taką farbę, pewnie nie chowałabym puszki do szafy.
4) Herbata love in a cup
To limitowana edycja herbaty stworzona dla sieci sklepów Morrisons przez firmę Elmwood. Kolejny dowód na to, że niewielka zmiana i ciekawy design mogą dać genialny efekt. Opakowania herbat z reguły są żółte, zielone lub granatowe, tutaj zastosowano radosne i może nawet trochę dziecinne połączenie beżu i amarantu, które świetnie skupia wzrok klienta. Do tego świetne grafiki wektorowe i mamy przepis na opakowanie inne niż wszystkie.
5) Kawa paradise
Firma Artemov Artel przygotowała genialny projekt opakowania dla kolekcji egzotycznych kaw marki Paradise. To dosyć drogi produkt, dlatego wymagał oprawy podkreślającej jego wyjątkowość i trzeba przyznać, że twórcy sprostali temu zadaniu w stu procentach. Każda kawa jest opatrzona grafiką nawiązującą do zakątka świata, z którego pochodzi, a całość zamknięta jest w drewnianej skrzyni. Chętnie zobaczyłabym taką kolekcję na swojej kuchennej półce.
6) Ouzo
Ouzo to grecki trunek, po który bardzo chętnie sięgają turyści. Stąd też pomysł firmy Dolphin, by „ubrać” go w opakowanie z ilustracjami nawiązującymi do greckiej kultury. Dzieje się na nich całkiem sporo, a mimo to bardzo przyjemnie się na to patrzy.
7) Produkty do sprzątania
Elbow Grease to projekt studentki – Jaclyn Merk. Na potrzeby zaliczenia przedmiotu stworzyła linię produktów do sprzątania przeznaczoną dla… mężczyzn. A żeby było jeszcze bardziej oryginalne, autorkę zainspirowały opakowania produktów do pielęgnacji… samochodów. Każdy produkt jest opisany ogromnym fontem, tak by nie było wątpliwości do czego służy. Co więcej, mają one nawet specjalny kod kolorystyczny – czerwona kratka to produkty do kuchni, niebieska do łazienki a oliwkowa do powierzchni płaskich. Lekki szowinizm? Nawet jeśli to wyjątkowo dobrze opakowany ;)
8) Golden State Cider
9) Marmolady Jack Sailor
10) MASECZKI ARTIFACT
Życzyłabym sobie by projektowanie opakowań nadal rozwijało się w tym kierunku, bo nawet mając świadomość, że to wszystko po to, by wydobyć z nas więcej pieniędzy, dobrze jest czasem popatrzeć na coś tak przemyślanego, przyjemnego w odbiorze i przede wszystkim estetycznego.
Nasunęło mi się skojarzenie z kosmetykami Lulu&Boo, które właśnie trzymam w ręce. Bardzo mi się podoba estetyka ich opakowań.
Kawy mnie zachwyciły!
Z tego co widzę górują jasne, pastelowe kolory albo stonowane ciemne barwy. Zero neonowych odcieni. Coś czuje, że ciężko by mi było oprzeć się wszystkiemu co tu przedstawiłaś.. przerażające!
Przyjemne dla oka te opakowania. I nie mogę pozbyć się wrażenia, że w typie opakowań spożywki z Marks&Spencera.
Niby to tylko opakowania, ale prawdziwą estetkę potrafią zmusić do zakupu wszystkich produktów z serii :p
To opakowanie farby naprawdę mnie zaskoczyło! też bym nie chowała i nawet bym nie musiała przerabiać by ładnie wyglądało, bo jest świetne samo w sobie! :)
Lubię ładne opakowania;) ale nie zawsze lądują w moim koszyku ;)
świetne!:)
Wygląd (opakowania) to chyba najbardziej zdradziecka cecha [produktu spożywczego, kosmetyku, człowieka…], trzeba strasznie uważać, żeby nie kupić czegoś głównie ze względu na ładne pudełko, nie bacząc na cenę czy skład [a przynajmniej ja tak mam, tym bardziej ze lubię ideę reuse, a niektóre opakowania po kosmetykach/spożywce świetnie się w nią wpisują]. Co do opakowań produktów łatwiej dostępnych w Polsce zauważyła duży postęp estetyczny tescowych marek własnych. Kiedyś prostota granicząca z prostactwem ;P [te białe i niebieskie paski] a teraz np: http://pandwblog.files.wordpress.com/2013/01/tesco-fresh-soup-range-pw.jpg Lub choćby: http://pkgbranding.com/wp-content/uploads/2013/02/TescoPrivateLabelPackaging1.jpg też prosto, a jakoś ładniej.
Racja, Tesco robi ogromne postępy w tej dziedzinie, coraz przyjemniej patrzy się na ich opakowania. Również Lidl ostatnio wydaje się iść w dobrym kierunku :)
Auta wybieram po kolorze, perfumy po zapachu, facetów po rozmiarze stopy, czekoladki po gatunku ziarna, a wszystkie inne rzeczy właśnie po opakowaniu :D
Że jest inaczej niż na sklepowych półkach się zgodzę, że ładnie też, ale niestety – innowacji w tym za grosz. To wszystko już było, opakowania (choć gustowne i estetyczne), powielają trendy i nic ponadto. Jedynym wyjątkiem jest tu kawa, która ma naprawdę piękne opakowanie, dopasowane do produktu i zdecydowanie wyróżniające się z tłumu. Ouzo też nieco inne niż wszystkie, bo bazujące na antyku, ale moim zdaniem kolory kiepsko dobrane. Reszta przyjemna, ale niestety nudna, „gdzieś już to widziałam” ;)
Zgodzę się, że szczytem innowacji te opakowania nie są, ale mojemu poczuciu estetyki wystarcza, że są inne, niż te spotykane na półkach. Czasem taka mała odmiana bywa lepsza, niż usilne (i często przesadne) szukanie sposobu na wyróżnienie się :)
na prawdę ciekawe :)
Ile byśmy nie wypisywały, że liczy się wnętrze, opakowania naprawdę mają znaczenie, bo to często one decydują, czy zawiesimy na czymś wzrok. Herbatę w takim opakowaniu na pewno bym kupiła.
Wszystkie piękne, ale i tak najbardziej podobają mi się opakowania herbatki – może dlatego, że tak kocham pastele?
zdecydowanie męskie detergenty, świetny pomysł ;)
Genialne! Nie wiem skąd ludzie mają takie pomysły! :D
Na Pinterest mam zakladke, gdzie zapisuje zdjecia ciekawych i kreatywnych opakowac. Czasami tak mnie wciagnie, ze przepadam na kilka godzin. To niesamowite jak nieskonczona jest pomyslowosc i kreatywnosc ludzka.
Milego weekendu :))
1,2,8 the best! :)
Herbatę love juz dawno widziałam u Aniamaluje,ale reszta to dla mnie nowość :)
Nie wiem co to za maseczki Artifact ale już je biorę :)
Bardzo lubię ładne opakowania. Zawsze zwracam na nie uwagę. :)
Uwielbiam takie opakowania:)
Gdyby produkty były w takich opakowaniach to chyba dostałabym oczopląsu i brała wszystko – nawet to co jest mi niepotrzebne :D
Uwielbiam ładnie opakowane produkty :)
Oczywiście zdaję sobie sprawę z faktu, że takie piękne opakowania to tylko chwyt marketingowy, ale o wiele przyjemniej kupuje się takie śliczne produkty. Moje kobiece poczucie estetyki się raduje, chciałabym szczególnie dorwać gdzieś te piękne pudełeczka z herbatą :)
http://www.im-bookworm.pl
Ja też uwielbiam piękne opakowania, niestety często to co w środku nie idzie w parze z estetyką tego co na zewnątrz :/ i przyznam szczerze, że łapię się na tym, że kupuję bo coś ładnie wygląda.
Ciekawe, że mi najbardziej spodobały się produkty do sprzątania… dla mężczyzn :D Bardzo trafia do mnie taka estetyka! Duża czcionka i kształt opakowań bardzo na plus :) I tak, mimo, że uważam się za świadomego konsumenta, często „kupuję oczami” :D
Herbata love in a cup ma świetne opakowanie! :)
Wszystkie produkty, które przedstawiłaś kupiłabym dla samych opakowań, nawet nie zwracając uwagi na jakość produktu. Te opakowania są po prostu śliczne!
Opakowania maseczek z morskimi motywami bardzo do mnie przemawiają :]
Teraz, po tych wszystkich zmianach i z Disqusem, jak dla mnie blog wygląda idealnie :)
Hej, Paula, nie wiem już czy kto gdzieś o to pytał, ale zauważyłam w necie taką stronę: mamy kalendarz pe el i jestem ciekawa, czy maczałaś w tym palce, gdyż styl jest no jakby Twój.
jednak trochę poszperałam i stwierdziłam, że to Ty się nimi inspirowałaś, a nie na odwrót
Nie maczałam w tym palców :) Nigdy wcześniej nie widziałam tej strony i szczerze mówiąc nie widzę dużego podobieństwa :)
może i masz rację, może tylko ja widzę podobieństwo :)
http://czytamyetykiety.pl/wp-content/uploads/2014/08/symfonia-lody-%C5%9Bmietankowo-truskawkowe1-460×227.jpg
taki przykład z Biedronki :) nie mogłam się oprzeć temu opakowaniu :D piękne opakowanie mają też czekoladowe ale nie mogłam niestety znaleźć w internecie :) polecam obejrzeć przy wizycie w Biedronce
choć nie zawszę decyduję się na zakup produktu w najładniejszym opakowaniu to zdecydowanie zawsze zwracam na uwagę na te estetyczne :) i uważam, że wiele firm powinno nad tym popracować (i zrozumieć, że opakowanie może mieć duży wpływ na wielkość sprzedaży)
Takie wpisy to papu dla grafika, dziękuję! :)
Marta Sobczak jest genialna!
Piękne, jedynie mi nie siadł design opakowań produktów do sprzątania. Może dlatego, że to dla facetów;)?
Piękne opakowania, zawsze milej jest mieć coś ładnego na półce nawet jeśli to tylko głupie środki czystości :p Tylko często jest też tak, że wygląd zewnętrzny przerasta zawartość. Ja uważam, że tak jest np. z butelkami napoju Arizona. Śliczne itd, a w smaku hm zwyczajne, a w składzie jeszcze gorsze.
zawsze mnie urzekaja tego typu rozwiazania :) kreatywne opakowanie zachęci do zakupu nawet jelsi produkt miałby stać nieuzywany :)